home
urnen
grafkunst
vrij werk
curriculum
nieuws
partners
contact
im/facebook

delen van de boom

onthulling gedenkbeeld Weerslag

Onthulling algemeen gedenkbeeld ‘Weerslag’, Amfia Ziekenhuis, Breda 9 september 2019

Voor bij het nieuwe Amfiaziekenhuis heb ik een gedenkbeeld ontworpen, dat onder grote belangstelling door de wethouder van Breda is onthuld.

Het beeld is ter nagedachtenis van een dramatische gebeurtenis aan het einde van de oorlog. Het zuiden van Nederland was al bevrijd. Vanuit het nog bezette deel werden er V.1's en V.2's afgevuurd op de haven van Antwerpen. Veel daarvan hebben hun doel niet bereikt en zijn onderweg neergestort. Zo zijn er rond Breda wel vijftien blindgangers ingeslagen. Bij de nieuwbouw van het Amfiaziekenhuis stond toentertijd een boerderij met een aantal bomen ervoor. Een van de blindgangers heeft in de nacht deze boerderij volledig verwoest, waarbij tien kinderen uit twee gezinnen en een volwassene waren omgekomen. Alleen de bomen waren nog blijven staan en vormden sindsdien een plaats om te gedenken.

Vooruitlopend op de nieuwbouw werd het hele terrein opgeschoond waarbij ook de bomen waren verwijderd. Het ziekenhuis heeft vervolgens besloten door een kunstenaar een gedenkbeeld te laten ontwerpen als herinnering aan dit drama. Het is een staand beeld geworden met het silhouet van een rijzige geknotte boomstam waarvan de top met een boog terug de aarde in groeit met daaromheen verschillende gevallen eikels. De boomstam is aan de achterkant ruimtelijk met een structuur van donkerbruin boombast; aan de voorkant is de stam plat en blauw. Zo maakt de stam een verbinding tussen aarde en lucht. In de eikels is er een combinatie van jong groen met herfstbruin. Op termijn kan het kunstwerk gebruikt als algemeen gedenkbeeld.


portret_urn deksel_urn

PORTRET op een kiezelurn

Op verzoek van de familie heb ik een kiezel urn van keramiek gepersonaliseerd. Het profiel van de overledene is op subtiele wijze verwerkt in het gepolijste oppervlak van een holle kiezelsteen in keramiek. De kiezel urn ziet er in eerste aanblik uit als een natuurlijke kei, bij nadere beschouwing ontdekt men het portret. De kleur van de dubbelhard gebakken klei verwijst naar de kleur van een lievelingssteen die hij uit Noorwegen had meegebracht. Deze urn wordt onderlangs gevuld en afgesloten met een dekseltje.


graf_lucht

Gedenkbeeld in Rijsbergen

Henriëtte was altijd geobsedeerd door de condenssporen die straalvliegtuigen achterlaten in de lucht. Haar graf wordt afgedekt door een aardkleurige plaat waarvan de bovenkant lichtblauw is geglazuurd, waarmee aarde en lucht met elkaar zijn verbonden. In het oppervlak is een patroon van luchtsporen te zien en de schaduwen van haar en haar lievelingshond. Wanneer de weduwnaar met haar hond nu het graf bezoekt, worden het ook hun schaduwen en voelen zij zich zo verbonden met de overledene. Over grafplaat vliegt een meeuw met op zijn rug haar roepnaam Jet.


kiezel_Tijn

Een urn voor Tijn Kolsteren

Tijn is bekend geworden door zijn nagellak actie. Ik voel mij vereerd om voor hem een urn te hebben mogen maken. Op een gladgepolijste kiezel urn is een van zijn tekeningen gegraveerd. Het is een vogel die sterk doet denken aan een phoenix, de mythologische vogel die de herrijzenis uit de as symboliseert, als teken van nieuw leven. Erg toepasselijk voor op zijn urn.


sterrenwaker

'Sterrenwaker' geplaatst op begraafplaats Stratum, Eindhoven, 7-11-2016

Het schrijnende bericht van de familie Arslan dat een beertje met diens glazen huisje van het graf was verdwenen (gestolen?) was voor mij aanleiding contact te zoeken met deze familie van Turkse afkomst. Ik realiseerde mij dat, mocht het beertje terug gevonden worden of teruggebracht, dat de familie dit nooit meer op het graf zou durven plaatsen.

Bij de geboorte van hun eerste tweeling waren deze beide overleden. Vrij snel daarna was moeder weer zwanger geworden, alweer van een tweeling. Enkele dagen na de geboorte was één van de tweeling overleden. Het lievelingsbeertje van de overlevende baby was de wachter geworden op het graf. Het was dus extra pijnlijk dat juist dat beertje was verdwenen.

Naast de vele opdrachten voor persoonlijke grafkunst en bijzondere urnen, die ik als kunstenaar van Memento Gedenkbeelden heb mogen maken, had ik besloten het beertje in grotere maat en in duurzaam, dubbel hard gebakken keramiek exact na te maken. Ik stelde voor dit vast te maken aan de fundering van het huidige monument. Dit bleek echter geen monument te zijn van steen of ander materiaal en een fundering was er niet. Omdat het de familie ontbrak aan middelen hadden zij zelf een tijdelijke oplossing gevonden in een plaat van de bouwmarkt waar zij een tekst in plakletters op hebben gezet. Toen ik dit hoorde heb ik aangeboden niet alleen een beertje te maken maar voor hen een totaal monument te ontwerpen en uit te voeren en dit als extra project te adopteren.

Sinds juli heb ik gewerkt aan een ontwerp voor een gedenkbeeld met als titel ‘Sterrenwaker’. De vormgeving sluit aan op de cultuur van de islam. Een boog vormt een poort als overgang van deze wereld naar die van het hiernamaals. Op de poort staat in Arabisch schrift de eerste regel van het gebed dat wordt uitgesproken bij het graf:

“Onze Heer, schenk ons in deze wereld en in de volgende het goede …”

In de poort zit het beertje op een grote ster en strekt zijn armen beschermend uit over drie kleine liggende sterren. Op de sterren staan in gouden letters de namen en de data van de drie baby’tjes. Het blijkt dat de namen van de baby’tjes een symbolische betekenis hebben. In het Nederlands vertaald heten zij ‘Herrijzen van’, ‘Poort naar de hemel’ en ‘De schoonheid van geduld’. De grote ster is een verwijzing naar het broertje van moeder, dat ook bij de geboorte was overleden.

Op de arm van het beertje is een gouden vlinder neergestreken, of vliegt die weg?

Op 'Hart van Nederland' en in het Eindhovens Dagblad is er aandacht besteed aan de onthulling van het beeld.

http://www.hartvannederland.nl/nederland/noord-brabant/2016/gestolen-beertje-terug-op-graf-babys/

https://www.facebook.com/eindhovensdagblad/videos/1315099168501623/